Site Logo

Кабiнет 45

Англiйська мова
 
Поточний час: 19 трав 2025, 08:36

Часовий пояс: UTC + 2 години




   [ 1 повідомлення ] 
Автор Повідомлення
 Заголовок повідомлення: Заняття № 42
ПовідомленняДодано: 04 січ 2015, 00:02 
Адміністратор

Зареєстрований: 17 черв 2014, 17:23
Повідомлення: 660
Заняття № 42

Тема: Шкільне життя британських дітей. Participle I.



Методичні вказівки:


1. Прочитайте та перекладіть англійські прислів'я.

2. Вивчіть нову лексику.

3. Прочитайте та перекладіть лист британського учня про своє шкільне життя.

4. Знайдіть у розділі Б англійські еквіваленти до українських слів у розділі А.

5. Знайдіть "зайве" слово.

6. Напишіть про своє ставлення до навчання.

7. Вивчіть діалог про школу на пам'ять.

8. Підберіть до слів із розділу А відповідні їм описи із розділу Б.

9. Вставте в речення необхідні прийменники.

10. Виконайте письмові вправи на вживання Participle I.




1. Прочитайте та запамятайте англійські прислів'я та ідiоми.


:arrow: Diligence (старанність) is the mother of success.

Зображення

:arrow: Learning is a treasure that will follow its owner everywhere. (Chinese proverb)

Зображення

:arrow: Teachers open the door but you must enter by yourself. (Chinese proverb)

Зображення

:arrow: A 1 / Номер 1, щось найкраще

:arrow: Achilles’ heel / Ахіллесова п’ята, слабке місце

Зображення

:arrow: Albatross around your neck / Проблема, котра гальмує чийсь успіх

Зображення

:arrow: All is well that ends well / Все те добре, що добре закінчується

Зображення

:arrow: All year round / Цілий рік

:arrow: brush up / Покращити, відшліфувати (навики, вміння, кваліфікації)

:arrow: burn rubber / На повну

Зображення

:arrow: burn the midnight oil / Працювати/вчитись до пізньої ночі

:arrow: by trial and error / Методом проб і помилок



2. Вивчіть нову лексику.

Зображення

tablet PC's - планшетний ПК

GCSEs - (The General Certification Of Secondary Education) - обовязкові іспити для британських дітей у 16 років

Зображення

to catch a bus to school - сісти на автобус до школи

Зображення

to pick up - підібрати

Tutor Room - кімната вихователя

attendance - відвідування

in turn - по черзі

listen to announcements - слухати оголошення

Humanities - гуманітарні науки

a locker - шафка

store stuff - зберігати речі

otherwise - в іншому випадку

a swipe card - магнітна карта

Зображення

in case of emergencies - у разі виникнення надзвичайних ситуацій

а stripe - смуга

deduct the money - скидати гроші

ICT (information and communications technology) - ІКТ

РЕ (physical education)
- фізичне виховання

power sockets- розетки





3. Прочитайте та перекладіть лист британського учня про своє шкільне життя.


School Life for a 13 year old British Boy

Зображення

My School is a mixed 11-18 school. There about 1,150 students in my school, including 200 in the sixth form. It is called a Technology College and specializes in Computers and Maths. My school has over 1200 computers (including over 400 tablet PC's)

I am in Year 8 and at the end of Key Stage 3 (a year earlier than normal). I am presently having to decide what GCSEs I would like to start working towards. I sit my GCSE exams next year instead of the year after when most other people of my age will be doing them.

Зображення

Some subjects are compulsory like Maths, English, Science and a foreign language. I am not sure what other GSCEs I will be taking. I will have to decide soon.

Зображення


My School Day

I leave home at 6:45 and walk 20 minutes to catch a bus to school. The bus is a special one just for kids going to my school. The journey on the bus takes an hour because it has to keep stopping to pick up other students along the way.

Зображення


When I arrive at school, I collect my Tablet PC from the Flexi (Flexiable Learning Centre).

Зображення

Then I go to my Tutor Room for Registration at 8:30.


What is registration?

The attendance of every child attending school each morning and afternoon is recorded in a special book (записується в спеціальній книзі).

Зображення

The teacher reads out each child's name in turn. On hearing his/her name, the child replies "Yes Mrs. (teacher's name)' and the teacher notes down in the book whether the child is in school or not.

We listen to announcements to see what special things are happening at school today or this week.

At about 8:50 we leave Tutor Room to go to our First Period. Every day I have a different Lesson the first period. Normally it is Humanities but I also have Maths, Drama and Music, and French on the other days. Each period lasts an hour.

All my lessons are in different rooms and places around the school. Each Room either has a three digit number or a name.

The numbers are very hard to remember! I have different teachers for each lesson. I have a locker where I can store some of my stuff but otherwise I have to carry it all around with my in my bags.

Swipe Cards


Зображення

Every Student carries a swipe card. We swipe into every lesson to let the school know that we have attended that certain lesson and to know where we are in case of emergencies.


On the Swipe Card there are two stripes, a black and a brown. The brown is to swipe into lessons and the black is to get into the toilets and buildings.

We can put money on our Swipe cards instead of carrying cash around. When we want to pay for snacks at the Tuck Shop or canteen we just hand over our cards and they deduct the money.

Subjects

Зображення

Maths, English, Science, ICT, Drama, Music, Art, PE,Humanities (History, Geography, and Religion), French or Spanish


Time Table

Зображення

9:00 1st Period

10:00 2nd Period

11:00 - 11:20 Break (During break, I have a snack and play and chat with my friends. Usually we play 'IT' a chasing game. Snow ball fight when it snows is dead fun.)

11:20 3rd Period

12:30 4th Period

1:30 - 2:10 Lunch ( I bring a packed lunch to school but occasionally I have school dinners in the School Canteen.)

2:10 5th Period

3:10 End of School

Sometimes I stay after school for clubs.


Canteen

The Canteen is open at Lunch Time and Break Time. Most hot food is served only at lunch time. Chips are only available on Mondays and Fridays.


Tablet PC

We don't use our Tablet PCs in all lessons because some rooms do not have enough power sockets. We use the Tablets to do our work on and to search the Internet. Our Tablet PCs are connected to a Network so we can send our work straight to our teachers. and they can send them back with their comments.

:) Written by Erik




Зображення

Зображення http://www.youtube.com/watch?v=OJgMtRlh3wA



4. Знайдіть у розділі Б англійські еквіваленти до українських слів у розділі А.

Зображення

А

1. достатньо електричних розеток

2. підключений до мережі

3. перекусити

4. магнітна карта

5. у разі виникнення надзвичайних ситуацій

6. тризначне число

7. aвтобус особливий тільки для дітей

8. ім'я кожної дитини, в свою чергу




Б

1. have a snack

2. a swipe card

3. each child's name in turn

4. in case of emergencies

5. enough power sockets

6. connected to a Network

7. a three digit number

8. the bus is a special one just for kids



5. Знайдіть "зайве" слово.


Зображення

1. lunch, dinner, canteen, breakfast, knowledge

2. to be good at, clever, brush up, burn rubber, be at the top, fail to pass exam

3. Maths, English, French, Spanish, Ukrainian, Russian

4. attendance, registration, recorded in a special book, a swipe card, Achilles’ heel

5. multiplication, subtraction, addition, division, English


6. Напишіть про своє ставлення до навчання.


Прочитайте про різне ставлення до навчання та напишіть про своє.

The Chinese proverb says : “Teachers open the door but you must enter by yourself”.

:?: How do you understand this proverb?

:?: Do you agree with it?


:arrow:
The more we learn , the more we know,
the more we know, the more we forget,
the more we forget - the less we know,
the less we know, the less we forget,
the less we forget, the more we know.
So why study?


How do you understand the words “a good education”?

:?: Do you need a good education?

:?: How can you get it?

:?: What does school mean to you?

:?: Can you say that you are a hard-working and serious pupil?


What does school mean to you?

Зображення


Напишіть про своє ставлення до школи. Почніть із слів
“A school is a place where…”

What do you like at school?

:) – We become cleverer;
:D – We take part in different school activities;
:P – We have a lot of friends;
:) – We study interesting subjects;
:P – We learn new things.

:?:What don’t you like at school?
:twisted: – We have no time for sports and hobby;
:roll: – We have to get up early in the morning every day even on Saturday;
:( – We are tired of doing homework;
:twisted: – We depend on teachers’ mood;
:cry: – We have to learn some boring and useless subjects;
:twisted: – We have many tests and exams;
:( – We worry about getting good marks;
:ugeek: – Our school bags are too heavy;
:shock: – Sometimes school has nothing to do with real life.



7. Вивчіть діалог про школу на пам'ять.


Зображення

Act out your dialogues.


P1: Do you go to a private or state school?

P2: I go to a state school.

P1: What kind of school is it?

P2: It is a comprehensive school, but there are some classes with deep study of different subjects, Maths or Foreign languages, for example.

P1: How many subjects do you have at school?

P2: A lot of subjects: Maths, English, History, Geography, Biology, Art, Physical Education and others.

P1: How often do you have English on your timetable?

P2: We have English four times a week.

P1: What about Art?

P2: We’ve got Art only once a week.

P1: What is your favourite subject?

P2: My favourite subjects are History and Music.

P1: Do you have to wear a school uniform?

P2: No, we don’t have to wear a uniform in our school.

P1: Would you like to wear a uniform?

P2: I’m not sure if that’s good or bad.



8. Підберіть до слів із розділу А відповідні їм описи із розділу Б.



Your task is to match these words with their definitions.

А

:arrow: Subject

:arrow: Memory

:arrow: Task

:arrow: Pronounce

:arrow: Holidays

:arrow: Activity

:arrow: Translate


Б

:?: something that you do for interest or pleasure or because you want to achieve something

:?: a time of rest from school

:?: to change speech or writing into another language

:?: to make the sound of a letter, a word, a sentence

:?: ability to remember things

:?: an area of knowledge that you study at school

:?: a piece of work that must be done


Напишіть власні речення із даною лексикою. (think of your own sentences using these words.)


9. Вставте в речення необхідні прийменники.

Зображення

1. Children begin to go to school ___the age___six.

2. They learn two poems ___heart every day.

3. These pupils are often late ___school.

4. Pupils sometimes write ___the pages ___a pen.

5. ___his point ___view many subjects are difficult.

6. When you discuss something you have to see all sides ___the problem.

7. She always listens ___the teacher very attentively.

8. We colored pictures ___the last Art lesson.

9. We have many subjects ___the timetable every day.



10. Виконайте письмові вправи на вживання Participle I.


Прочитайте граматичний матеріал про утворення Participle I.

:arrow: How to add -ING to a verb

Зображення General rule : add -ING to the base form talking / sing => singing / read => reading

Зображення John is talking to his neighbour Mr. Deck

Зображення The bird is singing.

Зображення A few rules:


Зображення

:arrow: I - When the base form ends in the vowel 'E', simply delete the letter:

dance => dancing / smile => smiling

Зображення Maria is dancing

Зображення This young girl is smiling

:arrow: If the verbs ends in '-ee' / '-ye' / '*oe', no change: see => seeing / dye => dyeing / toe => toeing


Зображення

2 When the base form ends in '-IE', the two vowels are replaced by 'Y'.

Зображення

:arrow: lie => lying The cat is lying by the fire.

die => dying 'Within the Realm of a Dying Sun' Зображенняalbum recorded by the 'Dead Can Dance' duo.


Зображення

3. In British English, these two verbs have 2 letters 'L' :

:arrow: travel => travelling cancel => cancelling

Зображення

4 Verbs with one syllable and ending with 1 consonant+ 1 vowel + 1 consonant have 2 final consonants:

:arrow: sit => sitting dig => digging swim => swimming knit => knitting

Зображення Betty is sitting on the wall.

Зображення He is digging a hole.

Зображення The fish is swimming

Зображення Grandma is knitting.


Зображення

5 Same rule with the verbs with 2 or more syllables, but only if the last syllable is stressed.

:arrow: --- for'get => forgetting (2 letters 't')

---'listen => listening (one 'n')


Зображення David! Aren't you forgetting your bear on the grass ?

She is listening into a tin can phone Зображення

:arrow: Exceptions: there can't be 'xx' or 'ww' fix => fixing

snow => snowing / Look! It is snowing Зображення

Other examples:

be'gin => beginning / pre'fer => preferring / ad'mit => admitting (double)

'open => opening 'frighten => frightening re'member => remembering (nо double )

allow => allowing ( nо doublé)



Вправа 1. Поставте дієслово у дужках у потрібну форму.

1. People today are ... (travel) far more than they ever used to.

2. Зображення What are you doing dressed like that? I am ... (write) a novel, it is called 'In the Past'

3. My sister is ... (fly) back to the States tomorrow.

4. Зображення The player is ... (run) as fast as possible. He would like to score a try.

5. I can't hear you very well because the rain is ... (drum) against the windows.

6. Зображення I'm afraid you can't see my grandfather. He doesn't want to be disturbed when he is ... (garden).

7. I was ... (begin) to cook dinner when the phone rang. The news was so surprising that I forgot the pan on the cooker ring.

8. Зображення I am ... (tie) up your shoelaces because I don't want you to trip over.

9. Зображення The woodcutter is ... (chop) blocks of wood.

10.Зображення Stop ... (throw) stones at the birds!



Вправа 2. Знайдіть помилки у написанні Participle I.

to sing --> singing
to take --> taking
to listen -->listenning
to bake --> baking
to be --> being
to have --> having
to swim -->swiming
to put--> puting


Вправа 3. Перекладіть речення із Participle I. Зверніть увагу на функцію дієприкметника у реченні.


:arrow: A. The present participle may often function as an adjective:

1. That's an interesting book.

2. That tree is a weeping willow (верба).


:arrow: B. The present participle can be used as a noun denoting an activity (this form is also called a gerund):

1. Swimming is good exercise.

2. Travelling is fun.



:arrow: C. The present participle can indicate an action that is taking place, although it cannot stand by itself as a verb. In these cases it generally modifies a noun (or pronoun), an adverb, or a past participle:

1. Thinking myself lost, I gave up all hope.

2. Washing clothes is not my idea of a job.

3. Looking ahead is important.




:arrow: D. The present participle may be used with "while" or "by" to express an idea of simultaneity ("while") or causality ("by") :

1. He finished dinner while watching television.

2. By using a dictionary he could find all the words.

3. While speaking on the phone, she doodled.

4. By calling the police you saved my life!



:arrow: E. The present participle of the auxiliary "have" may be used with the past participle to describe a past condition resulting in another action:

1. Having spent all his money, he returned home.

2. Having told herself that she would be too late, she accelerated.


Повернутися до початку
   
 
Показати повідомлення за:  Поле сортування  
   [ 1 повідомлення ] 

Часовий пояс: UTC + 2 години


Хто зараз на конференції

Зараз цей форум переглядають: немає зареєстрованих користувачів і гості: 31


Ви не можете створювати нові теми
Ви не можете відповідати на повідомлення
Ви не можете редагувати свої повідомлення
Ви не можете видаляти свої повідомлення
Ви не можете додавати додаткові файли

Перейти:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL Flash Games - Українська підтримка phpBB